Japans marketingconcept: katten in een koffietent

Post datum: 2/16/2011    Gepost door: Kari-Anne Fygi   2439 keer bekeken    Bron: http://www.molblog.nl/bericht/japans-marketingconcept-katten-in-een-koffietent/

In Nederland zijn we bekend met de letterlijke kroegtijgers, katten die heer en meester in sommige cafés zijn, maar in Japan is er iets anders aan de hand.

Sinds een jaar of vijf bestaan daar kattencafés, ‘neko cafés’ (neko is Japans voor kat). Niet heel gek, Japan staat bekend om zijn liefde voor katten, maar de aanwezigheid van poezen in deze cafés heeft een iets andere insteek dan die van de Hollandse knorrige, loslopende kroegkat.

Het marketingconcept van deze neko cafés bestaat uit: geld betalen (ongeveer 9 euro per uur) om in de buurt van de slapende, wandelende, liggende en zittende katten te mogen zijn.

Doelgroep zijn hippe, jonge stellen tussen de 20 en de 30 jaar. Singles komen er ook, maar de cafés richten zich op de stelletjes die vooral in het weekend komen. De singles komen meer gedurende de werkweek.

Maar er is een catch (of eigenlijk juist geen ‘catch’): de katten mogen niet worden wakker gemaakt, meestal niet worden opgepakt of geknuffeld. Aaien mag wel natuurlijk.